Jak na stres přírodní cestou

 

Stres – slovo skloňované ve všech pádech je součástí našich životů více a více. 

Pokud chceme dobře zvládat stresové reakce v našem těle potřebujeme vědět, jak podpořit to nejzákladnější, a to je tvorba „hormonu štěstí“ tedy serotoninu.

Serotonin působí jako neurotransmiter. Ovlivňuje lidské emoce a náladu, paměť, spánek, bolesti hlavy ale i bolest obecně. Jeho působení se odráží i v žilním systému, gastrointestinálním traktu, svalovém systému, sexuální aktivitě, chuti k jídlu, únavě či čilosti, bolestech, přirozené imunitě a v mnoha dalších částech těla. 

Serotonin potřebuje pro své účinkování v těle pomocné látky, tzv. prekurzory. Ty najdeme v celé řadě bylin. Jednou z nich je:

Rozchodnice růžová

Rozchodnice je trvalka s krásnými žlutavými kvítky, kterou najdeme na mnoha českých zahrádkách, ale i v naší přírodě. Rozchodnice byla zařazena do lékařských výzkumů pro její skvělé účinky na naši psychiku. Bylo zjištěno, že velmi dobře napomáhá při stresových reakcích. Podporuje fyzický i psychický výkon, zlepšuje paměť a učení, působí proti únavě a stresovému vyčerpání. Je vhodná pro dospělé, ale i pro děti zhruba od 6-ti let.

Zázrak zvaný „béčko“

Všechny vitamíny řady B spolu působí synergicky a jsou důležité pro získání energie k produkci serotoninu. Vitamíny řady B z našeho těla velmi rychle mizí při vyšším stresu, fyzické zátěži, při konzumaci rafinovaného cukru a alkoholu a také vlivem kouření.

V těchto případech je nutné vitamíny řady B do organismu dodávat nejenom stravou, ale i kvalitními potravinovými doplňky. Vitamíny řady B snižují míru únavy a vyčerpání a podporují psychiku a přirozený spánek.

Nezapomínejte na hořčík

Hořčík je minerál, který naše tělo potřebuje ke stavbě kostí, zubů, cév k práci svalů, ale také k produkci serotoninu. Hořčík snižuje únavu a vyčerpání a podporuje svaly i nervovou soustavu. Tento minerál můžeme získávat ze stravy, ale většina lidí jej potřebuje zároveň suplementovat, tedy dodávat ve formě kvalitních potravinových doplňků.

Objevte v naší nabídce Rozchodnici v tinktuře z pupenů a Hořčík obohacený vitamíny B. Oba umí zatočit se stresem a únavou!


















 

Léto plnými doušky - pár slov o pitném režimu

Naše pokožka touží po vodě, má žízeň podobně jako my. Hydrataci tak lze považovat za jednu ze základních potřeb našeho těla. Bez vody pokožka strádá, rychleji stárne, ztrácí svoji hebkost, jemnou strukturu a elasticitu. Mělo by proto být v našem zájmu dodržovat pitný režim a dopřát si potřebnou vláhu a dostatek vody. Zejména v letním období, kdy se více potíme a voda tak z našeho těla ubývá. Lidský organismus bez vody vydrží sotva pár dní a naše pokožka může dávat svými projevy prvotní upozornění, že pitný režim šidíme. Zvláště ženám se při nedostatečném pitném režimu mohou objevovat drobné vrásky okolo očí a úst, pokožka působí napjatě a citlivě. Už bylo řečeno mnoho, jak správně pít. Jestli dva litry nebo tři? Není univerzální recept, stejně jako nejsou stejné potřeby dvou totožných lidí. Důležité je, abychom tělo nedostali do nerovnováhy – dehydratace nebo nadměrného popíjení.

Co je dehydratace

Pokud pociťujete, že máte žízeň, je tento stav již výstrahou, že můžete velmi zatěžovat své vnitřní orgány. Při stavu dehydratace se v těle zahušťují tekutiny a z organismu se hůře odplavují škodlivé látky. V těle chybí vláha, dochází k minimálnímu pocení a tělo se nemůže dostatečně ochlazovat. Tento stav může vyústit do úpalu, kdy je organismus maximálně přehřátý, nejen pobytem na slunci, ale i pobytem v přehřátém prostoru, a kdy může dojít až k poklesu krevního tlaku. Nejvíce by si v letních dnech na dehydrataci měli dávat pozor senioři, nemocní lidé a hlavně malé děti, které nemají ještě vyvinutou termoregulaci a pro samou zábavu mnohdy nemají na pití čas.

Projevy dehydratace

  • bolest a motání hlavy, v některých případech až s pocitem na omdlení
  • suchá ústa a lepící se rty
  • ospalost spojená s únavou
  • slabost, nízký tlak nesoustředění
  • malá produkce moči nebo tmavá moč
  • nevolnost
  • šok a bezvědomí

Pijeme málo, pijeme moc

Celková hmotnost těla je tvořena z neuvěřitelných 60 % vody. Pocit žízně běžně pocítíte při ztrátě tekutin kolem 2 % a je doprovázený suchem v hrdle a v ústech. Je to signál, že už jste zašli daleko a vaše vnitřní orgány mají sníženou schopnost fungování. Voda v organismu pomáhá funkci ledvin odvádět škodlivé látky z těla, jinak je organismus ukládá do tukových tkání a můžete se potom cítit otekle a bez energie. Při sníženém pitném režimu můžete pociťovat také sníženou schopnost soustředění. Pozor si ale dejte i na nadměrné pití. Je trendem nosit při ruce láhev s vodou a neustále popíjet, a to i když necítíte žízeň. V takovém případě vznikající otoky mohou ukazovat na nerovnováhu a zatížení ledvin.

Zdravý selský rozum a vnímání svého těla

Denní příjem tekutin je značně individuální. Obecně se udává že na 10 kg tělesné hmotnosti byste měli vypít 2 až 3 dcl vody. Množství je třeba přizpůsobit.

  1. Pijte přirozeně podle vnějšího prostředí, které vás obklopuje a podle ročního období. Jinak budete pít v horkých letních dnech, kdy máte zvýšený přísun ovoce a zeleniny, které obsahují podíl vody. A jinak v zimě, kdy potřebujete tělo zahřát a sáhnete spíše po polévce a horkém čaji.
  2. Velmi záleží na aktivitě, kterou děláte nebo je přímo vaší profesí. Fyzicky pracující člověk bude mít zvýšenou potřebu pitného režimu oproti tomu kdo sedí u počítače.
  3. Ohled je třeba brát na celkovou konstituci a váhu těla. Jinou potřebu zavodnění bude mít drobná ženská postava a jinou statný muž.
  4. V neposlední řadě je vhodné upravit pitný režim i podle toho, jak se stravujete. Jestliže vaše strava obsahuje minimální množství vlákniny, bude nutné pitný režim navýšit i kvůli prevenci zácpy.

Co pít a co ne?

Nejvíce prospějete tělu pitím 100% čisté pramenité vody, ta mu dodá vláhu a nezanese ho cukry, barvivy, sladidly atd.

Pozor si naopak dejte na tyto nápoje:

  • Kolové nápoje, džusy a limonády – obsahují hodně cukru a vyvolávají falešný pocit žízně, který následně může přetěžovat ledviny. Zároveň jsou dost kalorické.
  • Vymačkané šťávy z ovoce - takové množství ovoce z kterého je fresh juice nesníte na posezení. Může dojít k podráždění trávení. Raději se v létě osvěžte ovocem a zeleninou vcelku jako jsou např. meruňky, citrusy, okurky, melouny
  • Káva a černý čaj – kvůli obsahu kofeinu spíše dehydrují. Volte raději slabý zelený čaj, obilninovou kávu nebo bylinné čaje, které střídejte, a vždy mějte po ruce i sklenku s vodou.
  • Perlivé a sycené vody – mohou vést k překyselování organismu a zatížení ledvin, které ve zvýšené míře vylučují vodu a s ní i důležité minerály. Pokud vám čistá voda nechutná, přidejte si do ní bylinky nebo kousky ovoce.
  • Alkohol – rozšiřuje cévy v těle a v kombinaci s horkem může napáchat neplechu nejen u lidí se zdravotním zatížením.

Pozor na chlazené nápoje

Dáváte-li v parných dnech přednost ledově vychlazeným nápojům, je to velká zátěž pro organismus. Jakoukoliv tekutinu totiž musí organismus ohřát na tělesnou teplotu, aby ji mohl poslat do krevního oběhu a trávicího traktu. Zvláště po ránu, kdy není tělo probuzené, ho sklenice studené vody spíše zpomalí a vyčerpá. Dejte přes den raději přednost nápojům o teplotě lidského těla, ulehčíte tak práci vašemu organismu v horkých dnech.















Padání vlasů po covidu

Už je to více jak dva roky, co žijeme s nemocí Covid 19. Postupně začínáme zjišťovat, že zvládnutí akutní části tohoto onemocnění je jedna kapitola, ale následky zvané post covid syndrom je kapitola druhá. Jedním z častých příznaků tohoto syndromu je nadměrné padání vlasů.

Proč vlasy padají?

Vědci z celého světa postupně dělají různé studie post covid syndromu a jeho projevů. Zjistilo se, že padání vlasů postihuje více ženy než muže, ale odpověď na otázku proč, ještě není. Stejně tak není přesná odpověď na otázku, proč vlasy padají. Předpokládají se dva základní faktory. Stres a ztráta vitamínů a minerálů.

Stres

To, že celé dva roky jsme všichni žili v neobvyklém stresu je jasné. To, že nemoc covid 19 jako taková je pro náš organismus velmi zatěžující a stresující je jasné také. Většina z nás to zažila na vlastní kůži. Nicméně stres je běžnou součástí našich životů. Musíme se vyrovnávat s každodenními nároky v zaměstnání, manželství, v chodu domácnosti, ve výchově dětí atd. Tyto nároky bývají stresující už jen samy o sobě, avšak občas bývají ještě zhoršovány dalšími událostmi jako je třeba pandemie.

Je prokázáno, že dlouhodobý, chronický stres dokáže v našem těle podnítit vznik celé řady onemocnění, a to zejména kardiovaskulární, poruchy imunity a v neposlední řadě také snížení kvality a vypadávání vlasů. Může za to celá řada hormonálních pochodů v těle, na kterých se podílí náš limbický systém, štítná žláza i nadledvinky. Při dlouhodobém stresu také dochází k zatěžování a dysfunkci trávicího traktu zejména střev, žlučníku a slinivky.

Ztráta vitamínů a minerálů

Pokud je náš organismus zatížen těžkou nemocí přirozeně se zvyšují jeho nároky na potřebu minerálů a vitamínů. Při stresové reakci spotřebováváme zejména vitamíny řady B, Hořčík, ale i Selen, Vápník a vitamín C. Všechny tyto prvky jsou potřebné mimo jiné pro dobrou kvalitu naší kůže, vlasů, zubů a dalších částí těla. Při nemoci a stresu začnou chybět a to se následně projeví třeba vypadáváním vlasů nebo ztrátou jejich kvality.

Nepropadejte panice

Vše má své řešení, a to i vypadávání vlasů po covidu. Z logiky výše napsaného vyplývá, že je nutné našemu organismu dodat chybějící vitamíny a minerály. Není však vitamín jako vitamín. Pokud chceme, aby se rychle a účinně dostaly v našem těle tam kam mají a fungovaly tak jak mají, tak je potřebné dodržet několik zásad

a) Vitamíny by měly být z přirozených zdrojů jako je ovoce, zelenina, plody rostlin či stromů, a to koncentrované ve formě extraktu. Potom je jejich vstřebatelnost a účinnost vysoká.

b) Minerály a vitamíny se vzájemně potřebují k dobré vstřebatelnosti. Například vitamín A potřebuje zinek, hořčík potřebuje vápník apod.

c) Dobrá kvalita střeva a střevní sliznice je základem dobrého zpravování a využití vitamínů a minerálů. Proto pokud dodáváme potravinové doplňky na vlasy je potřeba k nim užívat byliny na podporu funkce střev jako je třeba Pampeliška lékařská

d) Fungující játra zajistí správné štěpení a transport vitamínů a minerálů

A co dál?

Dalšími kroky, kterými můžeme podpořit svoji „korunu krásy“ je strava, která naše tělo nepřekyseluje. Doporučujeme vynechat průmyslově zpracované potraviny, výrobky z bílé mouky, přidaný cukr a také alkohol. Zvyšte podíl ovoce a zeleniny, i když ony sami o sobě nám potřebné množství vitamínů a minerálů při padání vlasů nedodají. Působí však v našem těle pozitivně na celou řadu pochodů a funkcí.

Významnou pomocí je cílená relaxace, uvolnění pohybem, dechem či jinými metodami.

Můj tip pro vaši bujnou kštici: čaj Vlasy + kapsle Vlasy+nehty + kapsle Multiserafin

A nezapomeňte, že své vlasy můžete podpořit i skvělými bylinnými přípravky na zevní užití jako je třeba výrobek Vlasy S, jehož recepturu sestavila Prof. Strunecká.

Vkročte do slunného jara s bujnou kšticí! Už víte jak na to.